Small Basic po polsku


Najwazniejsze, ze juz jest. Poczawszy od wersji 0.8, moje ulubione srodowisko programistyczne dostepne jest równiez w polskiej wersji jezykowej. O Small Basic pisalem juz pare razy i wiele razy opowiadalem na róznych seminariach i spotkaniach. Ostatnio byly to konferencje DigiGirlz, a wszystkich poprzednich, to chyba juz nie zlicze.

Dla przypomnienia, Small Basic jest srodowiskiem programistycznym, w którym programowanie ma byc tak proste jak to mozliwe. Proste nie oznacza ubogie. Jest to pelnoprawny jezyk programowania porównywalny od wzgledem przyjemnosci z programowania ze starymi dobrymi interpreterami BASIC w komputerach osmiobitowych. Nie ma moze tylko numerowanych linii, ale w czasach dobrych edytorów to raczej nie wada.

Historia polskiej wersji jezykowej jest dluga. Mimo, ze podjalem sie jej opracowania wiele miesiecy temu, to zawsze scigalem sie z wersjami. Co jakis kawalek byl gotowy, pojawiala sie nowa wersja i duza czesc pracy musiala byc wykonana od nowa. Swiadczy to wylacznie o moim tempie prac, ale w koncu dlugi weekend majowy dal mi szanse.

Spolszczone zostaly:

  • Srodowisko graficzne
  • Pomoc kontekstowa Intellisense
  • Podrecznik

image

Sam jezyk nie zostal w zadnym stopniu dotkniety. Pojawialy sie glosy, ze byloby to dobre, ale na szczescie nikt nie zmienil WriteLine() na PiszLinie().

Tak wiec, jezeli dla kogos wersja angielskojezyczna jest zbyt trudna (nie zapominajmy, ze ten jezyk ma byc przystepny dla uczniów pierwszych klas szkól podstawowych) – zawsze moze spróbowac po polsku. Polecam!

Autor: Grzegorz Tworek [MVP]

PS. Jezeli ktos znajdzie w spolszczeniu jakies usterki – bede wdzieczny za informacje. Dotyczy to zarówno literówek jak i ogólnych zalozen spolszczenia.

Comments (15)

  1. Anonymous says:

    Dodałbym prosty warunek IF sprawdzający czy liczba jest większa lub równa 10 i ma dwa znaki szerokości czy mniejsza. Jeżeli jest mniejsza – dodatkowym Write pisałbym spację. I powinno ładnie się wyrównać.

    Daj znać czy wystarczająco jasno napisałem i czy udało się to w programie zrobić.

  2. Anonymous says:

    Hm… na chwilę obecną, wychodzi, że tylko ode mnie. Chcesz? 🙂

    Z oficjalnych stron Microsoft jak tylko przejdzie wszystko przez oficjalne tryby, różnice stref czasowych itp.

    Wierzę, że niedługo będzie normalnie dostępne ze stron smallbasic.com.

  3. Anonymous says:

    Oczywiście mogę podesłać, ale wydaje mi się, że lepiej samodzielnie pobrać z http://smallbasic.com/ 😉

    Wersja 0.9 jest już oficjalnie dostępna a polski jest w instalce do wyboru.

  4. Anonymous says:

    "Wprowadzenie…" jest tylko tłumaczeniem. Gdybym sam miał napisać podręcznik, to nie wiem czy wyszłoby dobrze 😉

    Wyjaśniać komuś mogę interaktywnie. Ale napisać tak, żeby pojął i zaczął używać to wyższa szokła jazdy.

  5. Anonymous says:

    No to jeszcze dopisz skąd i jak pobrać polską wersję, bo albo jestem ślepy albo zaspany jeszcze 🙂

  6. Anonymous says:

    No bo to jest wersja 0.8 a polski będzie od 0.9. Mam informacje, że nie musimy już długo czekać, ale jeżeli ktoś jest bardzo niecierpliwy, to proszę o mail. Adres podałem w komentarzach powyżej.

  7. Anonymous says:

    Kiedy ten wg.net?

    Small Basic się nie nadaje na długą sesję, ale krótkie też mogą być interesujące. Poza tym, w przypadku wg.net wierzę w naprawdę ciekawą dyskusję.

  8. Anonymous says:

    Jak mailem dostaję zapytanie, to w miarę szybko przesyłam co trzeba. Więc jeżeli ktoś nie ma ode mnie odpowiedzi – niech nęka do skutku.

    Grzegorz kropka Tworek małpka iscg kropka pl 😉

  9. mgrzeg says:

    Super! Moze wpadlbys na wg.net z tym wynalazkiem?

    Poza tym ja tez poprosze 🙂

    mgrzeg [at] gmail dot com

  10. mgrzeg says:

    sprobujemy sie dogadac odnosnie terminu – na razie wg.net lezy i ‘wszystkie terminy ma wolne’ 😉

    Fajnie, ze dolaczyles tez wprowadzenie do SB – wyglada bardzo zachecajaco!!!

  11. mgrzeg says:

    heh, btw – zamiast ‘PiszLinię()’ może lepiej by brzmiało ‘PiszWiersz()’ 😉

  12. Rafal says:

    Też bym poprosił, jeśli można. @ poszło zapytanie.

    😉

  13. michal says:

    Witam,

    Gdzie moge sciagnac wersję polska? Jak sciagam wersję z msdn.microsoft.com/…/ff384126.aspx to po zainstalowaniu dalej nie ma polskiej lokalizacji.

    Pozdrawiam

  14. jaco97 says:

    Czy też mogę prosić o wersję polską?

    mail: kuba[małpa]interm.szczecin.pl

  15. Jogi says:

    Witam mam taka sprawe napisałem taki maly program

    For i = 1 To 10

    For j = 1 To 10

     TextWindow.Write(i * j)

     TextWindow.

    EndFor

    TextWindow.WriteLine("")

    EndFor

    I mam zawrzec w i*j żeby przy wyswietleniu było wszystko w równej tabelce a nie wiem jak to zrobić możecie mi pomóc

Skip to main content