Tablix


Charakter rozwoju wspólczesnej informatyki sprawia, ze nowe wersje znanych rozwiazan zazwyczaj wprowadzaja cale tony udogodnien i stosunkowo niewiele rzeczy zupelnie nowych. Ciekawe sa jednak te przypadki, w których znane juz mechanizmy ktos ubiera w zupelnie nowa logike i sposób interakcji z uzytkownikiem. Przyklady mozna mnozyc. Dosc spektakularnym przypadkiem wydaje sie Microsoft Word 2007. W momencie, kiedy uzytkownicy (no moze nie wszyscy) Office 2003 nauczyli sie w koncu jak zmusic edytor do zrobienia dokumentu, w którym panuje wzgledny porzadek – Microsoft drastycznie zmienil koncepcje pracy z tekstem. Inaczej sie go formatuje, inaczej organizuje, nic nie jest tam gdzie bylo. Opinie sa rózne. Od skrajnie negatywnych po entuzjastyczne. Wydaje sie jednak, ze tak zwany przecietny uzytkownik zbyt mocno nie narzeka.
Windows Vista czy Windows Server 2008 równiez moze byc przykladem tego, jak pozornie te same uslugi, ustawienia czy aplikacje moga nagle próbowac kontaktowac sie z uzytkownikiem w zupelnie nowy sposób.
Najdotkliwszy (dla mnie) ostatnio przypadek zmiany podejscia mial miejsce w SQL Server Reporting Services, a dokladnie w narzedziu Report Designer dla SQL2008. Jego poprzednik z SQL Server 2005, bazujacy na Visual Studio nie byl moze idealem, ale dawalo sie go w koncu okielznac i czlowiek odruchowo omijal najgorsze rafy, osiagajac w skonczonym czasie akceptowalne rezultaty prac. Zbieg okolicznosci (wynikajacy z prac okoloquizowych) sprawil jednak, ze postanowilem zrobic raport na SQL Server 2008. Wrazenie pierwsze: czemu to takie okrojone? Wrazenie drugie: niby jednak wszystko jest, ale o co tu w zasadzie chodzi? I w koncu powoli zaczyna do mnie docierac, ze moze ma to jakis sens? Strasznie to inaczej pomyslane, ale juz czekam na projekt, w którym bede zmuszony do uzycia tego narzedzia. Najlepsza metoda na poznanie czegos nowego to nie miec innego wyjscia.
Prawdopodobnie, za kilka miesiecy, cofajac sie do starszej wersji bede myslal tak jak teraz mysle o starszych wersjach Windows, Office itp.: no OK., kiedys na tym pracowalem, ale czemu to takie strasznie archaiczne...? nie mozna bylo od razu zrobic takiego dobrego jak w wersji obecnej?
Do luksusów i w IT czlowiek sie szybko przyzwyczaja.
A czym jest tytulowy tablix? To polaczenie table i matrix. Ot taki wirtualny byt, majacy jakoby uproscic podejscie do raportów. Chyba uprosci... tyle, ze najpierw trzeba sie tego nauczyc. Kazdy zestaw plyt HHH zawiera SQL Server. I Report Designer tam jest. Polecam spróbowac. Zwlaszcza, jezeli ktos nigdy nic w Reporting Services nie projektowal. Wtedy przynajmniej nie ma problemu z nawykami z poprzedniej epoki.

Autor: Grzegorz Tworek

 

Comments (0)

Skip to main content